Een autobedrijf starten, kan een prachtige droom zijn. Natuurlijk kan iedereen een eigen garage beginnen. Maar hoe pakt u het nu eigenlijk aan? Lees hieronder handige en praktische tips, zodat u snel uw eigen autogarage openen kunt.
Een autobedrijf starten, begint met een duidelijk en concreet plan. U dient zich bij de Kamer van Koophandel te registreren en een btw-ID aan te vragen. Stel een concreet en realistisch ondernemingsplan op. Hierin beschrijft u het soort autobedrijf dat u op wilt gaan richten, de locatie, de verwachte omzet en de investering. Bovendien formuleert u een heldere doelstelling voor uw garage. U moet ook uw producten en diensten helder beschrijven en eventuele samenwerkingen met partners.
Daarnaast dient u uw doelgroep te omschrijven, de strategieën om klanten te bereiken en uw toegevoegde waarde. U moet zich van uw concurrenten kunnen onderscheiden. Er zijn namelijk talloze autobedrijven in Nederland. Bedenk dus, waarom klanten speciaal naar u toe gaan. Vervolgens stelt u een financieel plan op. Hierin worden alle investeringen, winsten en de omzet vermeld. Per jaar, schat u de financiële prestaties van uw bedrijf in
Doe ook onderzoek naar de situatie van uw concurrenten. U vermeldt dit vervolgens in het ondernemingsplan. Stel ook pakkende marketingstrategieën voor uw autobedrijf op.
Een autobedrijf starten, doet u niet zomaar. Wilt u succes? Dan moet u alles zo goed mogelijk regelen.
Een autobedrijf beginnen, is aan enkele regelgevingen onderworpen. Zodra u in auto’s gaat handelen en zelf apk uitvoert, is het doorgeven van een RDW-registratie(dienst wegverkeer) verplicht. Dit doet u als u voertuigen verkoopt, inkoopt, onderhoudt en op naam zet. U moet bijvoorbeeld RDW-erkenningen krijgen. Daarnaast moet u RDW-meldingen doen en een RDW-certificaat in het bezit hebben. U communiceert hiermee met het RDW. Deze noodzakelijke meldingen bestaan onder andere uit:
U dient uw bedrijf bij het RDW te registreren. U kunt uit meerdere erkenningen kiezen. Het hangt van uw bedrijf af, welke erkenningen u nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan:
Een autogarage beginnen, bestaat meestal uit inkoop, verkoop, keuring, onderhoud en reparaties van voertuigen. Daarvoor kunt u een speciale “garageverzekering” afsluiten. Uw voertuigen en bedrijfsprocessen zijn dan volledig ingedekt. Een garageverzekering biedt zekerheid bij diefstal, vandalisme, schade en andere calamiteiten aan uw onderneming. Denk aan schade tijdens een proefrit van een klant of schade tijdens de reparatie van andermans voertuig.
Ook kunnen uw auto’s ineens sterk in waarde gaan dalen. Tegen deze onvoorziene en bijzondere gebeurtenissen, kunt u uw bedrijf volledig laten verzekeren. Het zijn bijzondere bedrijfsrisico’s, waar garages altijd mee te maken kunnen krijgen.
U kunt ook franchisenemer worden, zodat u een snelle en perfecte start kunt maken. Dit kan bij autolakherstel.nl. Op deze pagina leest u meer over de franchise van autolakherstel.nl.
Met deze verzekering bent u gedekt, tegen schade die u per ongeluk aan anderen toebrengt. Denk aan schade aan de auto van een klant, terwijl u een keuring of reparatie uitvoert. U wilt natuurlijk niet de hoge kosten gaan betalen. Daarom is een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven van groot belang.
Wilt u uw autovoorraad extra goed beschermen? Dan is een voorraadverzekering onmisbaar. Auto’s zijn duur en populair, daarom zijn ze ook een groot doelwit voor dieven. De verzekering dekt inbraak, diefstal en vandalisme in uw autobedrijf. Zorg uiteraard altijd voor een goed alarmsysteem in uw garage.
Deze verzekering zorgt voor juridische hulp, bij conflicten tussen twee partijen. Denk aan conflicten met leveranciers, klanten, personeelsleden en instanties. U hoeft soms geen eigen risico te betalen en kunt op volledige juridische dienstverlening rekenen. Deze verzekering dekt bijvoorbeeld:
Een eigen bedrijf is nooit zonder risico. Iedereen kan namelijk ziek worden en arbeidsongeschikt raken. Hierdoor loopt u uw inkomsten (gedeeltelijk) mis. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is dus geen overbodige luxe. U kunt als ondernemer namelijk geen aanspraak op een werkeloosheidsuitkering doen. Ook heeft u geen pensioenopbouw, zoals werknemers dat wel hebben.
Zonder investering kunt u geen autobedrijf starten. Heeft u spaargeld? Dan kunt u dat uiteraard in uw onderneming steken. Heeft u echter te weinig geld? Dan kunt u ook een bedrijfslening of een starterslening afsluiten. U heeft bijvoorbeeld geld nodig voor:
Er zijn veel instanties, die startende ondernemers een lening willen geven. U dient meestal wel aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Bovendien moet u altijd “kredietwaardig” zijn. Voor grote leenbedragen moet u soms een persoonlijk adviesgesprek aanvragen. Er hangen voor- en nadelen aan een bedrijfslening. U betaalt altijd rente. Dit bedrag kan per aanbieder sterk wisselen. U moet daarnaast het bedrag over een bepaalde looptijd terugbetalen. Soms zit u er dus jaren aan vast.
Als uw lening geaccepteerd is, wordt u wel snel uitbetaald. U kunt dan direct beginnen met investeren. Het maakt het beginnen van een bedrijf laagdrempeliger. Als u veel succes met uw autobedrijf heeft, verdient u de lening uiteindelijk weer terug. U hoeft zelf geen grote bedragen op te hoesten en kunt in maandelijkse termijnen aflossen.
Zonder advertenties en reclame, zullen weinig mensen uw autobedrijf kunnen vinden. U zult dan ook weinig succes hebben. Het is belangrijk, om een sterke doelgroep te hebben. Bent u een dealer van een bepaald automerk? Denk bijvoorbeeld aan Porsche of Ferrari. Dan trekt u exclusieve klanten met een dikke portemonnee aan. Spreek deze doelgroep dan ook specifiek aan, in uw advertenties. Doe altijd onderzoek naar uw doelgroep en de markt. Stel uzelf enkele vragen, bijvoorbeeld:
Het is belangrijk om goed marktonderzoek te doen. U krijgt dan een helder beeld van uw plan en uw eventuele succes. Ook kunt u uw bedrijf met die van uw concurrenten vergelijken. U kunt marktonderzoek ook door een speciaal marketingbureau uit laten voeren.
Wilt u in bijvoorbeeld in goedkope occasions van Peugeot, Hyundai of Citroen handelen? Dan komen de klanten met de “kleine beurs” vooral op uw garage af. Maak dan reclame met goedkopere auto’s. U kunt natuurlijk ook besluiten, om auto’s te gaan verhuren. Denk aan tijdelijk verhuur of een meerjarig leaseplan voor uw klanten. Hoe meer mogelijkheden u heeft, hoe aantrekkelijker uw autobedrijf zal zijn.
Maak daarnaast een aansprekende website voor uw klanten. Zorg voor een heldere en overzichtelijke website. Huur eventueel een professionele webdesigner in. Klanten moeten er wat voor voelen, om uw voertuigen aan te kopen. Zorg dat klanten altijd contact op kunnen nemen en advies aan kunnen vragen. U ontvangt dan waardevolle leads, die weer tot een (toekomstige) verkoop kunnen leiden.
Heeft uw onderneming een stabiele basis? Dan kunt u zich op eventuele doorgroeimogelijkheden gaan richten. Het is in deze tijd belangrijk dat u vernieuwend bent. U houdt alle trends en ontwikkelingen van de automarkt bij. U speelt hier op in, als dat mogelijk is. Verras uw klanten en blijf nieuwe producten of diensten leveren. Zorg voor een optimale klantervaring en probeer eventueel wat extra voor de klant te doen. Al deze zaken, zorgen voor meer doorgroeimogelijkheden.
Het eerste succes zorgt meestal voor nog meer succes. Denk aan een upgrade van uw aanbod of een uitgebreidere dienstverlenning. U kunt uw klanten vervolgens nog meer op hun gemak stellen. Maak het bijvoorbeeld mogelijk, om auto’s op afstand keuringen te geven. Of laat klanten op afstand een leasecontract afsluiten. Dit is handig voor klanten, die niet naar de garage willen of kunnen komen. Zorg ook voor uitgebreidere advertenties en reclame mogelijkheden. Denk aan professionele 360 graden foto’s van de binnenkant van de auto en de showroom van de garage.
Denk altijd goed over uw diensten en service na. De manier waarop u bepaalde mogelijkheden aan uw klanten aanbiedt, bepaalt voor een groot deel uw omzet. Auto’s zijn een behoorlijke investering. Niet elke klant kan een auto uit zijn zak betalen. Zorg voor eventueel meerdere financieringsmogelijkheden en aantrekkelijke garantie op de voertuigen. U kunt uw klant bijvoorbeeld meerdere financieringsplannen aanbieden.
Laat de klant hierover nadenken en vraag of hij er op terug wil komen. Informeer de klant ook goed over de autoverzekering en de voorwaarden van een leaseplan.
Het is belangrijk dat u een redelijke rente kunt vragen. Hoge rente schrikt mensen uiteraard af. Wees ook zoveel mogelijk bereikbaar voor uw klanten, als ze vragen over de financiering of aankoop hebben. Het beste verleent u dagelijks service, zoals een 24/7 service. Zorg voor een concrete, snelle en doorzichtige afhandeling van de financiering. Verder is het belangrijk, om maatwerk te kunnen leveren. Het is fijn als u flexibel kunt zijn en de persoonlijke klantwensen kunt realiseren.
Wilt u meer zekerheid? Dan kunt u ook als franchisenemer een autobedrijf starten. Het bedrijf heeft al naamsbekendheid en klanten. Hierdoor heeft u sneller succes als ondernemer. U maakt deel uit, van een bestaande organisatie. Autolakherstel.nl kan u helpen, met het opzetten van de franchise. Kijk voor meer informatie op autolakherstel.nl. U kunt ook een van de informatiedagen in Den Haag bezoeken.