Om een motor te laten oververhitten moet hij draaien, dus u hoeft zich geen zorgen te maken over temperatuurproblemen als uw auto niet wil starten! Motoren die omslaan maar niet starten kunnen een aantal problemen hebben, maar de kans is dat één fout het probleem veroorzaakt. Niet-startende motoren zijn één van de meest voorkomende problemen waarmee voertuigeigenaren worden geconfronteerd
Eén van de volgende zaken kan het probleem zijn:
We zullen elk van deze problemen meer in detail bekijken om u te helpen begrijpen waarom uw motor mogelijk niet start.
U weet meteen of er een probleem is met de batterij van uw auto. Het dashboard en de binnenverlichting worden gedimd, of de batterij klikt gewoon wanneer u de motor probeert te laten draaien en de motor niet start. Autobatterijen, of accu’s, raken leeg als u de koplampen of de interieurverlichting aan laat staan of als dvd-spelers in de auto ingeschakeld blijven als de motor wordt uitgeschakeld. Als de batterij leeg is, kan het mogelijk zijn om de auto te starten met een set booster-kabels die aan een ander voertuig zijn bevestigd. Als de batterij echter defect is, en u regelmatig problemen hebt om de auto te starten vanwege een defecte batterij, is het tijd om de accu te vervangen. Breng uw accu naar een garage om te laten testen of deze de lading nog vasthoudt. U kunt, indien nodig, direct een andere accu laten plaatsen.
Problemen met de accu kunnen ook worden gekoppeld aan slechte aansluitingen op de terminals. Wanneer uw auto een ‘luie’ starter is, controleert u de positieve en negatieve aansluitingen, zoekt u naar tekenen van losse aansluitingen en trekt u deze vast waar nodig.
Oudere batterijen kunnen ook last hebben van duidelijke tekenen van corrosie op de batterijaansluitingen. U kunt ze dan reinigen. Een eenvoudige maar effectieve manier om dit te doen is door een eetlepel zuiveringszout te mengen met een halve liter water, de aansluitpunten te reinigen met het mengsel met een oude tandenborstel en af te spoelen met vers water. Droog de aansluitingen met een schone doek. Een goede tip is om de terminals te smeren nadat ze zijn schoongemaakt om ze te beschermen en een goede gezondheid van de batterij te bevorderen.
Als de symptomen blijven terugkeren, vooral op de negatieve pool, dan kan dit betekenen dat de batterij onvoldoende wordt opgeladen. Aan de andere kant, als u herhaalde tekenen van corrosie op de positieve pool ziet, is de batterij waarschijnlijk overladen. Blijf uw batterij controleren en reinig de batterijpolen om de zes maanden. U kunt dit ook in een routinematig onderhoudsplan bij een garage laten opnemen.
De brandstofpomp van uw auto zorgt ervoor dat de brandstof effectief van de brandstoftank naar de motor wordt gepompt. Als er een probleem is met de brandstofpomp, of deze stopt plotseling met werken, dan kan dit leiden tot een aantal symptomen, waaronder:
Dit zijn slechts enkele van de signalen dat het niet goed gaat met uw brandstofpomp. Wanneer uw auto zich onregelmatig gaat gedragen en deze sommige of al deze symptomen heeft, vraagt u uw vriendelijke monteur om de gezondheid en de levensduur van de brandstofpomp te testen. Het is een goed idee om te zien of deze aan vervanging toe is.
Een vuil brandstoffilter is een andere reden waarom uw auto een motorprobleem zou kunnen ontwikkelen. Het brandstoffilter werkt als een bewaker om te voorkomen dat vuiltjes de brandstof verontreinigen voordat deze de motor in gaat. Als dit filter verstopt raakt, dan zal het niet efficiënt werken en dit kan leiden tot specifieke problemen zoals:
Brandstoffilters moeten worden vervangen volgens de aanbevelingen van uw fabrikant op basis van de kilometerstand van het voertuig. Het herkennen van de symptomen van een defect brandstoffilter zorgt ervoor dat u nooit aan de kant van de weg hoeft te staan.
Schone brandstofinjectoren zijn essentieel voor probleemloos autorijden. Voor de beste combinatie van prestaties, brandstofbesparing en lagere emissies, is het van essentieel belang dat de vuilinjectoren voor brandstof een heel goede reiniging krijgen. Tekenen die u mogelijk nodig aangeven dat het tijd is om de brandstofinjectors van uw voertuig schoon te (laten) maken zijn:
Nogmaals, als u één van deze problemen met uw auto ondervindt en denkt dat dit de brandstofinjectoren zijn of een probleem met de brandstofuitstoot, maak dan een afspraak bij uw Bosch-servicecentrum om het te laten controleren.
Soms start een auto niet als er een probleem is met de contactschakelaar. Draai de sleutel in het contactslot en als er niets gebeurt of er gebeurt iets anders dan anders, dan kan dit een reden voor verder onderzoek zijn. Contactslotschakelaars werken in drie fasen. De eerste trap activeert de elektra, u ziet de dashboardlampjes gaan branden en de radio begint te spelen als u de audio hebt ingeschakeld. Tijdens de tweede fase activeert de schakelaar het vermogen voor de brandstof en het ontstekingssysteem van het voertuig. Met de laatste draai van de sleutel draait de contactschakelaar de motor om. Als er een probleem is met de switch, kan deze zich op de volgende manieren uiten:
Normaal gesproken weigeren ontstekingsschakelaars als gevolg van slijtage als het voertuig ouder wordt. Gelukkig is dit onderdeel eenvoudig te vervangen en het is iets dat u kunt laten fixen bij iedere garage.
De startmotor is verantwoordelijk voor het draaien van de motor. Mocht er een probleem zijn met dit onderdeel, dan zal uw auto niet starten. Zoals alle mechanische onderdelen, raken startmotoren van tijd tot tijd defect en geven een paar indicatoren aan dat het niet goed gaat met uw auto. Typische voorbeelden van een falende startmotor zijn:
Als u merkt dat er rook uit de motorruimte komt wanneer u probeert uw auto te starten, dan kan dit een teken zijn dat de startmotor werkt, maar niet stopt als de motor in werking is getreden. Probeer niet in paniek te raken als dit het geval is. Er kan iets eenvoudigs mis zijn met de starter, zoals een gesprongen lont of een kortsluiting. Het is wel belangrijk om dit zo snel mogelijk na te laten kijken.
Hoewel startmotoren soms kunnen worden gerepareerd, is het vaak rendabeler om de defecte startmotor te vervangen om toekomstige problemen te voorkomen.
Een lege accu betekent dat uw auto niet start, maar dit is misschien niet de schuld van de accu. De dynamo kan het probleem zijn. De dynamo genereert elektrische stroom en laadt de batterij continu op als de motor draait. Als de dynamo een fout ontwikkelt, dan raakt de accu leeg en strandt u – zo eenvoudig is het! Een kapotte dynamo zorgt voor onder meer:
Een snelle voltage-uitlezing zal aangeven of de dynamo defect is en u vertellen hoeveel spanning de unit uitgeeft. U kunt dit laten doen in elke garage, waar een monteur een diagnose uitvoert op de dynamo en u een schatting geeft voor de reparatie of vervanging van de dynamo.